Jos blogisi on edennyt ammattimaiselle tasolle, työllistää useita työntekijöitä ja tekee runsaasti erilaisia yhteistöitä, kuten kumppanuusmarkkinointia, kannattaa bloggaaja-yrittäjän arkea helpottamaan hankkia laadukas CRM-järjestelmä. Kerromme tässä artikkelissa tiiviissä paketissa mikä CRM on ja kuinka sen avulla on mahdollista helpottaa bloggaajan arkea.
CRM – mikä se on?
Vaikka olisitkin toiminut jo jonkin aikaa ammattimaisena bloggaajana, on termi CRM sinulle ehkä tästä huolimatta vielä edelleen vieras. Saatatkin kysyä mikä on crm-järjestelmä. Entä miten se hyödyttää bloggaajaa? CRM-järjestelmä auttaa yritystä, tässä tapauksessa siis ammattimaista blogia, ottamaan asiakkauudenhallintansa haltuun. Lyhenteessä CRM C viittaa sanaan Customer, R sanaan Relationship ja M sanaan Management ja CRM-järjestelmän avulla pyritäänkin auttamaan yrityksiä luomaan asiakkuuksiensa ja muiden sidosryhmiensä hallinnasta ja seuraamisesta entistä selkeämpää ja johdonmukaisempaa. Näin pyritään luomaan asiakassuhteita, jotka ovat entistä vahvempia ja joiden kautta yrityksen asiakkaat ovat entistä tyytyväisempiä.
Mutta miten CRM liittyy bloggaamiseen?
Ammattimainen blogi saattaa työllistää useita ihmisiä. Ehkäpä sinulla on assistentti, joka saattaa löytyä omasta perhe- tai tuttavapiiristä tai olla täysin ulkopuolinen henkilö, tai valokuvaaja, joka auttaa sinua ottamaan blogiisi häikäiseviä otoksia ja sitouttamaan niiden kautta lukijoita.
Esimerkiksi Sara Sieppi on kertonut palkanneensa pikkusiskonsa Alisan assistentikseen, joka on auttanut Saraa pitämään suosittua blogiaan. Alisa on esimerkiksi ottanut kuvia Saran blogiin ja auttanut muutenkin hoitamaan blogin juoksevia asioita. Näin Saralle on jäänyt entistä enemmän aikaa keskittyä luomaan kaunista ja inspiroivaa blogiaan. Osa bloggaajista on palkannut assistentin lukemaan heidän puolestaan blogiin tulleet negatiiviset kommentit ja poistamaan ne bloggaajan silmistä. Tämä voi auttaa bloggaajaa kestämään saamaansa julkisuutta hieman tavallista paremmin.
Parhaimmillaan assistentin ja muiden työntekijöiden palkkaaminen auttamaan blogin luomisessa ja ylläpitämisessä auttaakin bloggaajaa keskittymään juuri omaan ydinosaamiseensa, mikä näkyy helposti blogin puolella entistä tarkemmin harkittuina postauksina ja entistä mielenkiintoisempana sisältönä. Tästä seuraa se, että blogin lukijat koukuttuvat blogiin helposti entistäkin tiukemmin. Kun blogin työmäärä kasvaa menestyksen myötä, voi bloggaaja jopa ylikuormittua työtaakan alla, ellei hän palkkaa apua.
CRM auttaa bloggaajaa myös siinä vaiheessa, kun yhteistyökuviot erilaisten yritysten kanssa alkavat paisua kuin pullataikina. CRM auttaa bloggaajaa seuraamaan yhteistyökuvioiden sujumista ja pitää niihin liittyvät tärkeät tiedot, kuten yritysten yhteystiedot, näppärästi käden ulottuvilla, yhdessä paikassa, yhden järjestelmän sisällä. Tämä puolestaan auttaa bloggaajaa pitämään yhteistyötahonsa erityisen tyytyväisinä ja tekemään blogin kanssa yhteistyötä jatkossakin.
Mistä bloggaaja löytää laadukkaan CRM-järjestelmän?
Laadukas bloggaajalle sopiva CRM löytyy näppärästi Lime Technologies -nimiseltä yritykseltä. Kyseessä on yksi Pohjoismaiden parhaista alan osaajista, joten siihen kannattaa ehdottomasti tutustua bloggaajan halutessa ottaa CRM:n haltuun!